MÁV-vezérigazgató: Nem a pénzvisszafizetés a megoldás, hanem a késések csökkentése

2025. június 13. 12:13

Hegyi Zsolt határozottan tagadta a vonatok szándékos átszámozására vonatkozó vádakat.

2025. június 13. 12:13
null

Részletes interjút adott a Világgazdaságnak Hegyi Zsolt, a MÁV Zrt. vezérigazgatója a pünkösdi hétvégén történt fennakadásról, valamint a Lázár János közlekedési és építési minisztertől kapott feladatok teljesítéséről, a januárban megfogalmazott tíz vállalásról.

Mint mondta, közszolgáltató társaság lévén abból indulnak ki, hogy az utasnak mindig igaza van. „Egy olyan kánikulai hétvégén, mint ez volt, a MÁV csoportról alkotott képet érthetően a Balaton felé tartók véleménye határozza meg leginkább, ők pedig sajnos valóban szerezhettek rossz tapasztalatokat, főleg pénteken és szombaton, előbb egy váltó, aztán egy makacs sorompóhiba miatt” – fogalmazott Hegyi Zsolt. 

Emlékeztetett, hogy bocsánatot is kértek az utasoktól, és nemcsak szavakkal, hanem a teljes jegyér visszatérítésével. 

A vezérigazgató határozottan cáfolta azokat a vádakat, hogy a hétvégén arra utasította őket Lázár János: töröljék a rendszerből a legnagyobb késést elszenvedő vonatokat, és inkább számozzák át őket.

Ezzel együtt jelezte, hogy az átszámozás teljesen bevett gyakorlat, nincs benne sem újdonság, sem titok. „Ezt egyébként épp azok tudják a legjobban, akik megpróbálták más színben feltüntetni ezt az egyszerű, technikai kérdést” – hangsúlyozta. 

A menetrendszerűségi statisztikákat és pláne a késési biztosítást azonban mindez egyáltalán nem befolyásolja: akinek a járata 20 percet vagy annál többet késett, annak visszajár a jegyár fele, méghozzá 48 órán belül, mindegy, hogy az eredeti vonattal, pótlóbusszal vagy épp átszámozott járattal ért-e célba – fejtette ki Hegyi Zsolt. 

A vezérigazgató elmondta: a késési biztosítás június 1-jei bevezetése óta mintegy 45 ezer jegy árának a felét, 10 ezernek pedig a 100 százalékát térítették vissza, ez utóbbi a már említett szombati napra vonatkozik.

Összesen 36 millió forint feletti összeget fizették ki késési biztosításként, ennek kicsivel kevesebb mint a fele a pünkösdi hosszú hétvégén jött össze.

Erre az évre ugyanakkor nagyjából kétmilliárd forintnyi költséggel számoltak ezen a jogcímen, de nem az a céljuk, hogy a pénzvisszatérítéssel elfogadhatóbbá tegyék a késéseket, hanem az, hogy csökkentsék azokat. „Ez a pénzügyi felelősségvállalás az utas felé gesztus, a számunkra pedig ösztönzés, hogy a rendelkezésre álló erőforrásokat még hatékonyabban használjuk fel” – mondta Hegyi Zsolt.

A vezérigazgató beszélt a tíz pontos vállalásokról is, amelynek kapcsán elmondta, hogy ezeken túl komplex intézkedéscsomaggal készültek a nyárra, de a két csomag között természetesen vannak átfedések. Ilyen a légkondicionált járművekre vonatkozó tétel. Bár nem minden járat klimatizált, szervezéssel igenis megoldható, hogy aki akar, az légkondicionált járművel utazzon. 

A MÁV csoport a főszezonban, június 21-ét követően kereshetővé teszi értékesítési csatornáin a klímás járatokat, ezeket a hópihe jel mutatja. 

Ezen a nyáron úgy osztják el az erőforrásaikat, hogy minden nap és az ország minden, közforgalmú közlekedéssel elérhető településére legalább egyszer garantáltan el lehessen jutni klímás járművel is. Ahol ez vonattal nem oldható meg, ott a vasútvonallal párhuzamosan klímás Volán-busz, vagy vonatpótló MÁV-busz fog közlekedni.

Fotó: MTI/Máthé Zoltán

 

Összesen 18 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
szanini-2
2025. június 14. 00:44
Esküszöm kezd olyan érzésem lenni, hogy valakik szabotázsokat hajtanak végre a MÁV-nál. Hetente 2x közlekedek a Bp. Nyugati- Szolnok útvonalon oda-vissza. Az 1ó 20 perces menetidőt soha nem tartják be, Örökösen 10-16 percet késik a vonat. Útközben semmi akadály, nem várakozunk nyílt pályán, nincs rossz idő stb... A múltkor leesett az állam, olyan meglepetés ért, mert 2 perccel hamarabb ért be a Nyugatiba, mint a normál érkezési idő. Mozdonyvezető függő lenne?????
nemecsek-3
2025. június 13. 20:04
1/ Én meg számtalan alkalommal megkérdeztem, hogy a posztjára teljesen alkalmatlan Hegyi mikor lesz már kirúgva. Hány évet kell valakinek bénázni mire a miniszter eljut odáig, hogy megérdemel az ország egy normális MÁV vezért. Teljesen úgy érzem, hogy nem csak Budapest, hanem a MÁV is egy Karácsonyt kapott hiperpasszív értéssel a vasúthoz. időnként eregeti a nagyívű maszlagjait de az Isten sem tudja kire akar mutogatni, hogy kinek kellene rendbetenni a vasutat. Úgy látszik Lázár elfelejtette közölni vele, hogy ember, te vagy a vezérigazgató Normális az, hogy ő mond véleményt mi nem a megoldás?
nemecsek-3
2025. június 13. 20:04
2/ Igen b+ nem ez a megoldás, az emberek nem pénzt visszakapni veszik igénybe a vasutat,, hanem normálisan utazni szeretnének és ez pillanatnyilag a legtávolabbról sem azt jelenti, hogy 10 IC-n van takarítás és minden hepi. Semmi nem hepi ami a MÁV-nál van azaz nincs. A MÁV-nál nincs üzemeltetés. A vasutat üzemeltetni kell nem pedig szép nagy mozdonyokról lila álmokat szövögetni. Ha nem tetszik a kártérítés senki nem akadályoz meg, hogy rendbetedd a MÁV működését Hegyike. Ha hülye vagy hozzá húzz a pcsába, hogy legalább ne akadályozd mások érvényesülését akiknek legalább minimális hozzáértése van. Amit te csináltál eddig vezérként, a nagy semmit, arra bárki képes. Már csak azt várom mikor kezd zorbánozni, picsogni, hogy elveszik a pénzét és vasútleállásokat szervezni meg kiadni a Keletit a prájdosoknak
bandi007
2025. június 13. 19:16
Csődbe mentek a visszatérítések miatt, no meg a batidai bakter miatt.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!